Τετάρτη 8 Απριλίου 2020

ΕΚΠΟΙΖΩ - ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΑΠΟ ΑΚΥΡΩΣΕΙΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΑΚΕΤΩΝ ΛΟΓΩ COVID-19


    Δελτίο Τύπου, 8-4-2020 Ακυρώσεις λόγω COVID-19
Η   ΕΚΠΟΙΖΩ και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών - Π.ΟΜ.Ε.Κ. “Η Παρέμβαση” καταγράφουν πλήθος καταγγελιών / διαμαρτυριών των καταναλωτών, των οποίων το ταξίδι έχει ματαιωθεί ή δεν επιθυμούν ή δεν τους επιτρέπεται να ταξιδέψουν λόγω της πανδημίας του Covid-19. Οι καταναλωτές νιώθουν ιδιαίτερα ευάλωτοι και βρίσκονται σε σύγχυση, καθώς οι οδηγίες είναι ασαφείς, υπάρχει έλλειψη πληροφόρησης για το αν και με ποιον τρόπο μπορούν να προβούν σε ενέργειες επιστροφής των χρημάτων τους.


Η  κατάσταση είναι αγχωτική για πολλούς καταναλωτές, όχι μόνο λόγω του κινδύνου για την υγεία, αλλά και λόγω των οικονομικών συνεπειών των μέτρων περιορισμού, καθώς αντιμετωπίζουν τεράστιες οικονομικές δυσκολίες εξαιτίας της πανδημίας, βρίσκονται υπό καθεστώς ψυχολογικής πίεσης λόγω απώλειας θέσεων εργασίας, μείωσης του εισοδήματος και ανησυχούν για το πώς θα πληρώσουν τους λογαριασμούς τους και τις εν γένει οικονομικές υποχρεώσεις τους.



Η  ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ “Η Παρέμβαση” επανέρχονται στο θέμα τούτο και ζητούν την άμεση παρέμβαση της κυβέρνησης, ώστε να εξευρεθεί μία εξισορροπημένη λύση προς όφελος των καταναλωτών, αλλά που να μη θέτει σε κίνδυνο και τη βιωσιμότητα του τουριστικού κλάδου. Σε περιόδους κρίσης πρέπει οι καταναλωτές να αισθάνονται προστατευμένοι ως προς την τήρηση των δικαιωμάτων τους, να μην επιβαρύνονται με επιπλέον οικονομικές υποχρεώσεις και να εξασφαλίζεται η αποτελεσματική έννομη προστασία τους σε όλη την Ε.Ε., όπως προβλέπει ρητά η νομοθεσία.


Ειδικότερα, η ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ με την από 11.3.2020 επιστολή της ζήτησαν από τα αρμόδια Υπουργεία και Αρχές την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας (οδηγία της Ε.Ε 2015/2302,σχετικά με τα οργανωμένα ταξίδια), η οποία έχει ενσωματωθεί στην εθνική νομοθεσία με το Π. . 7/2018 και τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 261/2004 για τα δικαιώματα των επιβατών. Οι κανόνες της ΕΕ είναι σαφείς: οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα επιστροφής χρημάτων. Συνεπώς, οι καταναλωτές δικαιούνται την πλήρη επιστροφή των ποσών που κατέβαλλαν για το ταξίδι, είτε πρόκειται για προκαταβολή είτε για ολόκληρο το ποσό, σε περίπτωση που το ταξίδι
δεν ακυρωθεί από υπαιτιότητά τους, αλλά λόγω έκτακτων συνθηκών, όπως αποτελεί και η πανδημία του Covid-19.


Στη σύννομη εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και τη διαφύλαξη των δικαιωμάτων των καταναλωτών αναφέρεται και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC) της οποίας η ΕΚΠΟΙΖΩ είναι μέλος, η οποία με επιστολή της στην Ε.Ε. ζητά τη συνεργασία των Ευρωπαϊκών χωρών, ώστε από κοινού να προχωρήσουν στην εξεύρεση κατάλληλων και δίκαιων λύσεων. Ένα παράδειγμα μέτρου που αναφέρεται στην επιστολή είναι η περίπτωση της Δανίας, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε κρατική ενίσχυση, ώστε να καλυφθούν οι ακυρώσεις λόγω Covid-19 στα οργανωμένα ταξίδια, ενώ επισημαίνεται τέλος ότι τα κουπόνια (voucher) πρέπει να είναι προαιρετικά για τους καταναλωτές και μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Ειδικότερα, προτείνεται η σύσταση ενός ευρωπαϊκού ταμείου έκτακτης ανάγκης για τα ταξίδια που να καλύπτει τις περιπτώσεις αποζημίωσης και να προστατεύει τους καταναλωτές σε περίπτωση πτώχευσης του ταξιδιωτικού πράκτορα.

Δεν συνάδει με το όλο νομικό πλαίσιο το γεγονός ότι, είθισται στον τουριστικό κλάδο, οι καταναλωτές να αναγκάζονται να αποδεχθούν κουπόνια αντί για χρηματική επιστροφή λόγω ότι δεν επιθυμούν (ή δεν τους επιτρέπεται) πλέον να ταξιδέψουν, ως αποτέλεσμα της έξαρσης της νόσου Covid-19. Αν ο μεταφορέας ή ο ταξιδιωτικός πράκτορας προτείνουν κουπόνι, η προσφορά αυτή δεν μπορεί να θίγει το δικαίωμα του καταναλωτή να επιλέξει την επιστροφή χρημάτων αντί αυτής. Τα κουπόνια, ακόμη και αν προστατεύονται από την τυχόν πράξεις αφερεγγυότητας, οι καταναλωτές συχνά δεν εξυπηρετούνται λόγω ότι, δεν μπορούν πλέον να ταξιδεύουν ή χρειάζονται τα χρήματα για τις βιοτικές τους ανάγκες.


Η   ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ “Η Παρέμβαση” καλούν για μια ακόμη φορά τα αρμόδια Υπουργεία και Αρχές να αποσαφηνίσουν σε αυτό το πλαίσιο τα δικαιώματα των καταναλωτών, όπως ρητά η Ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία προβλέπει, ώστε να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών και για το άμεσο μέλλον και να συνεχίζουν να στηρίζουν τον τουριστικό κλάδο.


Ειδικότερα, ο κλάδος των μεταφορών και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες να προβούν στην ενημέρωση για τα δικαιώματα των καταναλωτών μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεφώνου, όπως:

·         Δικαίωμα στην άμεση επιστροφή χρημάτων

·         Εναλλακτική λύση η αποδοχή κουπονιών αλλά μη υποχρεωτική


·         Σε περίπτωση αποδοχής κουπονιών και μετάθεσης της ημερομηνίας του ταξιδιού, η χρονική ισχύς να είναι για ένα χρόνο και να προβλέπεται η αλλαγή ταξιδιωτικού προορισμού. Σε περίπτωση παρέλευσης του χρόνου ρητή πρόβλεψη για επιστροφή των χρημάτων

·         Σε περίπτωση πτώχευσής τους σχετική ρήτρα για αποζημίωση


Τέλος η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί τους καταναλωτές να καταγγέλλουν κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σχετικά με ακυρώσεις ταξιδιών λόγω Covid-19. Υποδείγματα καταγγελίας θα βρουν στην ιστοσελίδα μας, στην κατηγορία Καταγγελίες

(Ακυρώσεις λόγω Covid-19),συμπληρώνοντας το σχετικό υπόδειγμα



 ΓΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ
ΕΚΠΟΙΖΩ
Ιστοσελίδα: www.ekpizo.gr
Τηλ. Επικοινωνίας: 210 330 4444 , E-mail: info@ekpizo.gr
 

Επισυνάπτεται ενδεικτικά ένα τμήμα των έγγραφων καταγγελιών που έχει λάβει η ΕΚΠΟΙΖΩ, προκειμένου να γίνει αντιληπτή η έκταση του προβλήματος:


“ Αναγκάστηκα να αναβάλλω ένα προγραμματισμένο ταξίδι μου στο εξωτερικό λόγω της γνωστής κατάστασης με την πανδημία του κορωνοϊού. Εκτός από ακυρώσεις ξενοδοχείων εξωτερικού κλπ. επικοινώνησα και με την αεροπορική ζητώντας επιστροφή του τιμήματος καθώς η κατάσταση υπερβαίνει τον συνήθη προγραμματισμό. Σημειώνω ότι είμαι γιατρός και κατά δήλωση δημόσια του υπουργού υγείας έχουν ανασταλεί όλες οι άδειες υγειονομικού προσωπικού.

Η εταιρεία έχει δίκη της πολιτική που δεν δέχεται τους ισχυρισμούς μου, μου ζήτησε γραπτό αίτημα με τις αιτιάσεις μου να το εξετάσουν το οποίο και έκανα σήμερα και περιμένω απάντησή τους.”


“...στις 17 Μαρτιου ηταν να παει το λυκειου των παιδιων μου εκπαιδευτικη εκδρομη στις Βρυξελλες αλλα λογω απαγορευσης απο τα υπουργεια Παιδειας και Υγειας εχουν αναστέλλει οι εκδρομές. Εχουμε κανει ολοι εξοφληση του ποσου των 680 € ανα παιδι και στην δικη μου περιπτωση προκειται για διδυμα οποτε 1360€ και σε συναντηση στο λυκειο μας ενημερωσαν οι εκπαιδευτικοι πως η αεροποτική εταιρεία θα επιστρεψει τα λεφτα, το πρακτορειο δεν θα κρατησει χρηματα αλλα το ξενοδοχειο στις Βρυξελλες θα κρατησει τα μισα χρηματα ακυρωνοντας τα μισά

δωματια. Και σας ερωτω, πώς θα δικαιωθω εγω που εδωσα χρηματα στο ταξιδιωτικο γραφείο …., ημουν συνεπης στην πληρωμη μου εντος προθεσμιας και

μου λενε πως ετσι απλα θα χάσω 180 € ανά παιδι, δηλδη 360 €; Τι δικαιώματα έχω;”


“Είχα προγραμματίσει ταξίδια αναψυχής πριν αρκετό καιρό και εντός και εκτός Ελλάδος και με τα ραγδαία κρούσματα από τον Corona virus θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν μπορώ να τα ακυρώσω και να μου επιστραφούν τα χρήματα που ήδη προπλήρωσα. Όταν μίλησα με την αεροπορική εταιρεία είπαν ότι δεν επιστρέφεται το πόσο πάρα μόνο ένα μέρος. Με τα ξενοδοχεία στα δύο ήταν μη επιστρεψιμη η τιμή που ήδη πλήρωσα (μέσω booking) και στο άλλο πλήρωσα το 30%.”


“Είχαμε κλείσει διαμονή σε ξενοδοχείο στον Βόλο από τις 21-25 Μαίου για συμμετοχή της χορωδίας μας σε μουσικό φεστιβάλ. Το εν λόγω φεστιβάλ λόγω των γεγονότων έχει ακυρωθεί και το ξενοδοχείο αρνείται να μας επιστρέψει την προκαταβολή η οποία ανέρχεται στα 2,500 ευρώ και αφορά την διαμονή 30 ατόμων. Αντί αυτού το ξενοδοχείο μας πρότεινε νέα ημερομηνία διαμονής μας εκεί”.
ΑΘΗΝΑ

Στουρνάρη 17, Τ.Κ. 10683

Τ: 210 330 4444

info@ekpizo.gr

www.ekpizo.gr





Δεν υπάρχουν σχόλια: