Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου 2021

Ε.Π.Κ. Κρήτης: "Καταναλωτή, έχεις το δικαίωμα της ακύρωσης σε μία ηλεκτρονική αγορά ή σύμβαση εντός 14 ημερών"

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 15-12-2021

Επειδή τα παράπονα και οι καταγγελίες  των καταναλωτών, πέφτουν ως "τσουνάμι" καθημερινά με θυμό και αγανάκτηση  στην Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, και επειδή ζούμε σε εποχή  πανδημίας, που τόσο οι ηλεκτρονικές αγορές όσο και οι τηλεφωνικές συμβάσεις τηλεφωνίας και ενέργειας, γίνονται  ως επί το πλείστον ηλεκτρονικά και ενόψει εορτών Χριστουγέννων και Νέου Έτους, η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, θέλοντας να προστατέψει τους καταναλωτές, από λανθασμένες και βιαστικές επιλογές, αλλά και από θυμό και αγανάκτηση, με ανακοίνωση της ,επισημαίνει το δικαίωμα της υπαναχώρησης, δηλαδή της ακύρωσης, μίας παραγγελίας ή μίας  αγοράς.

Τα δικαιώματα μας , ως καταναλωτές  από ηλεκτρονικές αγορές και πως προστατεύονται.

Τι είναι το δικαίωμα υπαναχώρησης (ακύρωση );

Το δικαίωμα υπαναχώρησης είναι το δικαίωμα  του  καταναλωτή., που του επιτρέπει να ακυρώσει, χωρίς να αιτιολογήσει, μια αγορά εντός 14 ημερών ,από την παραλαβή του προϊόντος ή από την υπογραφή της σύμβασης για υπηρεσίες.

Πότε ασκεί ο καταναλωτής το δικαίωμα υπαναχώρησης;

Ο καταναλωτής  έχει  το δικαίωμα να υπαναχωρήσει από την εξ αποστάσεως ή την εκτός εμπορικού καταστήματος αγορά ή σύμβαση. Το δικαίωμα αυτό χορηγείται καθώς θεωρείται ότι ο καταναλωτής δεν έχει τη δυνατότητα να εξακριβώσει τα «υλικά» χαρακτηριστικά του προϊόντος ή γιατί μπορεί να έχει βρεθεί σε μια κατάσταση αγοράς υπό πίεση. Το δικαίωμα υπαναχώρησης υφίσταται ανεξάρτητα από το αν η σύμβαση αφορά την παροχή αγαθών, υπηρεσιών ή ψηφιακού περιεχομένου.


Τι είναι η εξ’ αποστάσεως σύμβαση πώλησης;

Είναι η καταναλωτικές σύμβαση που συνάπτεται,χωρίς την ταυτόχρονη φυσική παρουσία του εμπόρου και του καταναλωτή, με χρήση μέσων επικοινωνίας εξ αποστασεως, μέσω ταχυδρομείου, ίντερνετ, τηλεφώνου κλπ. 


Τι είναι η σύμβαση που συνάπτεται εκτός εμπορικού καταστήματος;

Είναι οι συμβάσεις που συνάπτονται με τη παρουσία του εμπόρου και του καταναλωτή αλλά σε χώρο που δεν είναι το εμπορικό κατάστημα π.χ. στο σπίτι του καταναλωτή, στο χώρο εργασίας του κλπ.

Ποια είναι τα ειδικά δικαιώματα των καταναλωτών σε αυτούς τους δύο τύπους συμβάσεων;

Ο καταναλωτής έχει μια προθεσμία 14 ημερολογιακών ημερών για να ξανασκεφτεί την αγορά του και να αποφασίσει το κατά πόσο θέλει να διατηρήσει τη σύμβαση που σύναψε με τον έμπορο.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο καταναλωτής μπορεί να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση.

Ο καταναλωτής υποχρεούται να αιτιολογήσει την υπαναχώρηση;
Δεν απαιτείται να εξηγήσει ή να αιτιολογήσει την απόφασή του.

Υπάρχει κάποιο κόστος για την υπαναχώρηση;
Επιβαρύνεται με το κόστος  επιστροφής του προϊόντος ή του κόστος της μειωμένης αξίας στην περίπτωση κακομεταχείρισης του προϊόντος, όπως εξηγείται παρακάτω.


Ο καταναλωτής έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το προϊόν πριν υπαναχωρήσει;

Στην περίπτωση που θέλει να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης, ο καταναλωτής δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιήσει το προϊόν. Ωστόσο, μπορεί να το ελέγξει και να δοκιμάσει τα αγαθά, με τον ίδιο τρόπο που θα το έκανε από κοντά σε ένα εμπορικό κατάστημα.  

Αν χρησιμοποιήσει τα αγαθά, θα πρέπει να αποζημιώσει τον έμπορο για την τυχόν μείωση της αξίας τους.


Πως υπολογίζεται η προθεσμία υπαναχώρησης;

Η προθεσμία των δεκατεσσάρων ημερών ξεκινά από τη στιγμή που ο καταναλωτής αποκτά τη φυσική κατοχή των αγαθών ή από τη στιγμή της σύναψης της σύμβασης για υπηρεσίες.   Αν ο καταναλωτής υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, έχει επιπλέον 14 ημέρες να επιστρέψει το προϊόν.  Ο έμπορος πρέπει να επιστρέψει το σύνολο του ποσού που έλαβε εντός 14 ημερών από την επιστροφή τους.

Πρέπει να ενημερωθεί ο καταναλωτής για το δικαίωμα υπαναχώρησης;

Ναι, οι επιχειρήσεις έχουν υποχρέωση να ενημερώσουν τον καταναλωτή για την ύπαρξη, τις προϋποθέσεις, την προθεσμία και τις διαδικασίες για την άσκηση του δικαιώματος υπαναχώρησης

και να του χορηγήσουν υπόδειγμα εντύπου υπαναχώρησης. Αν δεν ενημερώσουν τον καταναλωτή, η προθεσμία για το δικαίωμα υπαναχώρησης επεκτείνεται κατά 12 μήνες!  

Το δικαίωμα αυτό ισχύει και για αγορές από άλλες χώρες;

Το δικαίωμα υπαναχώρησης είναι πλήρως εναρμονισμένο στην ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι οι ίδιοι κανόνες εφαρμόζονται σε όλα τα κράτη μέλη το ίδιο.  


Ποιες είναι οι εξαιρέσεις στο δικαίωμα υπαναχώρησης;

Σε κάποιες περιπτώσεις, ο καταναλωτής δεν μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης από σύμβαση όπως:  

Για αγαθά τα οποία μπορούν να αλλοιωθούν ή λήγουν σύντομα, μετά την πλήρη παροχή της υπηρεσίας, όταν η τιμή εξαρτάται από διακυμάνσεις της χρηματαγοράς, όταν τα προϊόντα κατασκευάζονται με ειδική παραγγελία και προδιαγραφές, τα σφραγισμένα αγαθά που έχουν αποσφραγιστεί (για λόγους υγιεινής), τα οινοπνευματώδη ποτά, τα σφραγισμένα ηχητικά αρχεία ή βίντεο ή λογισμικό, εφημερίδες και περιοδικά, η παροχή στέγασης, μεταφοράς αγαθών, ενοικίασης αυτοκινήτων, εστίασης, αναψυχής.

Τέλος,  ως Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, Καλούμε τους καταναλωτές:

να μην παίρνουν βιαστικές αποφάσεις ενδίδοντας σε τηλεφωνικές ή ιντερνετικές πιέσεις

να ζητούν το έντυπο υπαναχώρησης και να το αποστέλλουν στην εταιρεία (όχι προφορικά), αν αλλάξουν γνώμη εντός 14 ημερών.  

να κάνουν ηλεκτρονικές αγορές από επώνυμα καταστήματα που τηρούν το δικαίωμα υπαναχώρησης.

– να καταγγελουν   οποιαδήποτε απάτη, παραπλάνηση ή μη τήρηση των παραπάνω στο1520 Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, στην

Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης τηλ.2821092306 και στο email epkxan@ gmail.com

 

Η Πρόεδρος της Ένωσης Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης

 

Ιωάννα Μελάκη

ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΚΡΗΤΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ Α/Μ35               
Ταχ.Δ/νση:Πλ.1866  Αρ.2
Email:
epkxan@gmail.com                                                         
Τηλ-Φαξ:2821092666-28210 92306

Δεν υπάρχουν σχόλια: