Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2012

ΔΤ - NEA ΚΑΜΠΑΝΙΑ Ι.Ο.ΑΣ. - ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ



ΝΕΑ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ Ι.Ο.ΑΣ. «ΠΑΝΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ» ΚΑΙ ΤΗΝ
ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
30/10/2012, ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (NATIONAL NEST), Αθήνα:
Στο χώρο του Πρότυπου Εθνικού Κέντρου Οδικής Ασφάλειας που το Ινστιτούτο έχει δημιουργήσει σε εγκαταστάσεις του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» πραγματοποιήθηκε η Συνέντευξη Τύπου για τη νέα ενημερωτική καμπάνια που πραγματοποιεί το Ι.Ο.ΑΣ. σε συνεργασία με την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα.

Σε ένα περιβάλλον όπου οι συμπολίτες μας έχουν τη δυνατότητα να επιμορφώνονται βιωματικά για θέματα οδικής ασφάλειας, παρουσιάστηκαν τα δύο νέα τηλεοπτικά μηνύματα για την «Απόσπαση της Προσοχής» και την «Επιθετική Οδήγηση – Πρότυπα Γονέων για τα Παιδιά» καθώς και το νέο έντυπο με τίτλο, «Όταν πιάνεις το τιμόνι συγκεντρώσου: Για τη ζωή σου μιλάμε!»



Τα δύο διαφημιστικά θα παρουσιαστούν στα τηλεοπτικά κανάλια της χώρας (εθνικής και τοπικής εμβέλειας) κατόπιν έγκρισης του Εθνικού Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου (ΕΣΡ), ενώ πριν το τέλος του 2012 θα προβληθούν και σε κινηματογραφικές αίθουσες, στις οποίες θα διανεμηθεί επίσης το σχετικό φυλλάδιο με ερωτηματολόγιο προκειμένου να αξιολογηθεί η καμπάνια από τους συμπολίτες μας.

Συντονιστές της Συνέντευξης Τύπου ήταν η Πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ. κ.Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά και ο Επικεφαλής Επικοινωνίας της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα κ.Αργύρης Περουλάκης. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους, πέραν των εκπροσώπων του Τύπου που παρέσθησαν, ο εκπρόσωπος της ΕΛ.ΑΣ. Αρχηγός Κλάδου Τάξης της Ελληνικής Αστυνομίας Υποστράτηγος κ. Ανδρέας Κορδολαίμης, ο Γενικός Διευθυντής Ευρωπαϊκών και Διεθνών Σχέσεων και Εκπαιδευτικών Θεμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Ιωάννης Γεωργακόπουλος, η Διευθύντρια Διεύθυνσης Συμβουλευτικού και Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων κ. Ευσταθία Φουσέκη, ο Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κ. Κωνσταντίνος Αντωνίου, καθώς και Αξιωματικοί της Τροχαίας και της Πολεμικής Αεροπορίας.

Παρών ήταν φυσικά και ο καλλιτέχνης κ.Μέμος Μπεγνής ο οποίος εθελοντικά έχει «πρωταγωνιστήσει» στο διαφημιστικό για την «Απόσπαση Προσοχής» εκφράζοντας το σεβασμό του στο έργο του Ινστιτούτου και την ευαισθησία του για τα θέματα της οδικής ασφάλειας και του πολιτισμού στο δρόμο που τόσο κρίσιμα είναι, κυρίως για τους νέους ανθρώπους.

Την εκδήλωση έκλεισαν ερωτήσεις δημοσιογράφων από τις οποίες προέκυψε ότι σε πρόσφατη επίσκεψη του πρώην Υπουργού Μεταφορών της Γερμανίας, κ.Kurt Bodewig στο Εθνικό Κέντρο Οδικής Ασφάλειας, επισήμανε ότι πουθενά στη Γερμανία δεν υπάρχουν συγκεντρωμένες όλες οι εφαρμογές που διαθέτει το Κέντρο αυτήν τη στιγμή, όπως ο μετρητής αντανακλαστικών ή οι προσομοιωτές οδήγησης, πρόσκρουσης με 7 χλμ./ώρα ή πλήρους ανατροπής οχήματος κα.
Στο περιθώριο της Συνέντευξης Τύπου, οι δημοσιογράφοι, οι συνεργάτες του Ι.Ο.ΑΣ. και επισκέπτες που προσήλθαν στο χώρο του Εθνικού Κέντρου Οδικής Ασφάλειας, είχαν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τις εφαρμογές που παρέχονται μέσω εξοπλισμού βιωματικής εκπαίδευσης τις οποίες το Ινστιτούτο έχει στη διάθεσή του και έχει αποκτήσει στο πλαίσιο του προγράμματος AVENUE for Traffic Safety, καθώς και τις δράσεις που πραγματοποιούνται για θέματα ενημέρωσης και εκπαίδευσης.
Δηλώσεις:
Κυρία Β.Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος ΔΣ Ι.Ο.ΑΣ.
Η κ.Δανέλλη-Μυλωνά αναφέρθηκε στην εποικοδομητική συνεργασία του Ινστιτούτου με την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα και την αναγκαιότητα που υπάρχει στη χώρα μας, που έχει την πρωτιά σε σοβαρούς και τραυματισμούς από τροχαία, να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον ασφάλειας και πολιτισμού στο δρόμο. Χαρακτηριστικά ανέφερε επίσης ότι: «Σύμφωνα με τη θεωρία κοινωνικής μάθησης, οι γονείς διαμορφώνουν τη συμπεριφορά των παιδιών τους, διότι αποτελούν πρότυπα προς μίμηση για αυτά. Η θεωρία αυτή υποστηρίζεται από σημαντικές αποδείξεις που δείχνουν ότι οι άνθρωποι που έχουν γονείς που είναι βίαιοι, πίνουν αλκοόλ ή καπνίζουν, παρουσιάζουν και αυτοί την ίδια συμπεριφορά. Παρόμοιες συσχετίσεις ανάμεσα στους γονείς και τους απογόνους τους έχουν τεκμηριωθεί σχετικά με τον τρόπο οδήγησης».

Κύριος Αργύρης Περουλάκης, Επικεφαλής του Τομέα Επικοινωνίας στην Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα
Επισημαίνοντας πως η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα έχει συνεργαστεί εποικοδομητικά και άλλες φορές με το Ινστιτούτο στοχεύοντας στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την προώθηση μηνυμάτων για την ευαισθητοποίηση των οδηγών, ο κ.Περουλάκης τόνισε πως στόχος της συγκεκριμένης καμπάνιας είναι η βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς τους στους δρόμους της χώρας, ώστε να μειωθούν τα θύματα από τροχαία ατυχήματα και ιδιαίτερα οι νέοι σε ηλικία που χάνονται καθημερινά. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος για τον οποίο η καμπάνια θα προβληθεί και στην τηλεόραση και στα κοινωνικά δίκτυα αλλά και σε αίθουσες κινηματογράφων, ενώ ανέφερε πως αν τηρούνταν βασικοί κανόνες συμπεριφοράς για την ασφαλή κυκλοφορία όλων μας στο δρόμο, πολλές χιλιάδες συμπολιτών μας σε όλη την Ευρώπη θα σώζονταν κάθε χρόνο.

Κύριος Ιωάννης Γεωργακόπουλος, Γενικός Διευθυντής Ευρωπαϊκών και Διεθνών Σχέσεων και Εκπαιδευτικών Θεμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού
Ο κύριος Γεωργακόπουλος αναφέρθηκε στις βασικές αιτίες των τροχαίων συμβάντων (ακατάλληλη ταχύτητα, επιθετική οδήγηση κλπ) επιδοκιμάζοντας το έργο του Ινστιτούτου και την προσπάθεια που γίνεται μέσα από τα Κέντρα Οδικής Ασφάλειας που δημιουργεί το Ι.Ο.ΑΣ. για τη βέλτιστη ενημέρωση των νέων και ενηλίκων της χώρας, μέσα από βιωματικές δράσεις, σε θέματα οδικής ασφάλειας. Παράλληλα μετέφερε το χαιρετισμό του Υπουργού Παιδείας Κυρίου Αρβανιτόπουλου αναφέροντας πως το θέμα της οδικής ασφάλειας πρωτίστως θέμα παιδείας (Αρμόδια Δ/νση: ΣΕΠΕΔ).

Υποστράτηγος κύριος Ανδρέας Κορδολαίμης, Αρχηγός Κλάδου Τάξης της Ελληνικής Αστυνομίας
Κατά τη διάρκεια του χαιρετισμού του ο κ.Κορδολαίμης εξήρε το έργο του Ινστιτούτου και της Προέδρου τους στους τομείς της πρόληψης και ενημέρωσης του κοινού, ενώ μετέφερε το θαυμασμού του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. στη συνολική δράση και προσφορά του Ι.Ο.ΑΣ. για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Ο κ.Κορδολαίμης αναφέρθηκε επίσης στο γεγονός ότι η οδική ασφάλεια αποτελεί βασικό μέλημα της ΕΛ.ΑΣ. που σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσει να δίνει μάχη.

Κύριος Κωνσταντίνος Αντωνίου, Αντιπρόεδρος Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων
Αναφερόμενος στην συνεχή και καλή συνεργασία που έχουν ο ΣΕΣ και το Ινστιτούτο, ο κύριος Αντωνίου ανέφερε μεταξύ άλλων πως ναι μεν είναι θετική η μείωση των τραυματισμών και θανάτων εξαιτίας των τροχαίων στη χώρα μας, πλην όμως καλό είναι να θυμόμαστε πως η μείωση αυτή (που πιθανώς φέτος να πέσει και κάτω από τους 1.000 θανάτους) οφείλεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό στη μείωση της κυκλοφορίας οχημάτων ως αποτελέσματος της οικονομικής κρίσης στην οποία βρίσκεται η χώρα.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, διαβάστηκαν επίσης χαιρετισμοί από τον Υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη κύριο Νίκο Δένδια ο οποίος συνεχάρη το Ι.Ο.ΑΣ. για τη έργο και την προσφορά του στον τομέα της οδικής ασφάλειας, αναφέροντας επίσης πως το Υπουργείο παραμένει στη διάθεση του Ι.Ο.ΑΣ. για συνεργασία, καθώς και από τον Υπουργό Μακεδονίας και Θράκης κύριο Θεόδωρο Καράογλου ο οποίος ευχαρίστησε το Ινστιτούτο για την πρόσκληση. Η Πρόεδρος του Ινστιτούτου μετέφερε επίσης το χαιρετισμό του Αν.Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων κυρίου Σταύρου Καλογιάννη, με τον οποίο είχε συνάντηση πριν τη Συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο κατά τη διάρκεια της Σύγκλισης του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «ο Υπουργός δήλωσε πως η εθνική ασφάλεια αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο, εκκινώντας ξανά και μέσω του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας (ΕΣΟΑ) την προσπάθεια συνεργασίας με τους συναρμόδιους φορείς στο στόχο της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στη χώρα».

Ακολουθεί περιγραφή της Καμπάνιας:
ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ: Εσύ τι παιδεία δίνεις;
Φωνές, χειρονομίες, απρεπής και ανάρμοστη συμπεριφορά στο τιμόνι αποτελούν καθημερινότητα για εκατομμύρια Έλληνες οδηγούς στο οδικό δίκτυο της χώρας.

Αυτοί και άλλοι παράγοντες συμβάλλουν στην πρόκληση τροχαίων δυστυχημάτων, τα οποία, σε ποσοστό 65 – 95% των περιπτώσεων προκαλούνται από την ανθρώπινη συμπεριφορά. Όσο για τα κυριότερα αίτια εμπλοκής σε τροχαία ατυχήματα αναδεικνύονται η υπερβολική ταχύτητα, οι παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η απόσπαση της προσοχής και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.

Η Ελλάδα έχει τη θλιβερή πρωτιά σε θανάτους από τροχαία δυστυχήματα (116 / εκατομμύριο πληθυσμού), ενώ εκείνοι που κινδυνεύουν περισσότερο από την αμελή οδηγική συμπεριφορά είναι οι νέοι άνθρωποι (210 / εκατομμύριο πληθυσμού 15 – 30) και, κυρίως, οι νέοι άνδρες, οι οποίοι εμπλέκονται συχνότερα σε αυτά (350 / εκατομμύριο ανδρικού πληθυσμού 15 – 30 έναντι 60 / εκατομμύριο γυναικείου πληθυσμού 15 – 30) αλλά και διαπράττουν τις περισσότερες τροχαίες παραβάσεις.

Είμαστε, λοιπόν, καταδικασμένοι να ανατρέφουμε οδηγούς – υποψήφια θύματα τροχαίων; Και αν όχι, ποιοι οι τρόποι για να μειώσουμε το φόρο αίματος στην άσφαλτο;

Η πρωταρχική ευθύνη για την ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση των παιδιών - και μελλοντικών οδηγών - βρίσκεται στα χέρια των σημερινών ενηλίκων και, κυρίως, των γονέων. Η οδηγική συμπεριφορά του γονέα είναι εκείνη που θα καθορίσει και τη μετέπειτα οδηγική συμπεριφορά του παιδιού. Τα παιδιά μιμούνται τους γονείς, οι οποίοι αποτελούν πρότυπα για αυτά. Ως εκ τούτου, ο τρόπος οδήγησης των γονέων αντανακλάται στο μετέπειτα τρόπο οδήγησης των παιδιών τους. Σκοπός, επομένως, των ενηλίκων είναι η καλλιέργεια της ευθύνης και της ευγένειας, αλλά και του σεβασμού στους κανόνες, προκειμένου να μην δημιουργούν μικρούς μιμητές και επικίνδυνους μελλοντικά οδηγούς.

Στο πλαίσιο αυτό, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», με μήνυμα «Εσύ τι παιδεία δίνεις;», δημιούργησε, σε συνεργασία με την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, μια νέα καμπάνια ενημέρωσης, με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση ιδίως των γονέων και κηδεμόνων των παιδιών και των ενηλίκων γενικότερα για την επίδραση που ασκεί η δική τους οδηγική συμπεριφορά στους νέους χρήστες της οδού και μελλοντικούς οδηγούς. Σκοπός της νέας πρωτοβουλίας, είναι ο προβληματισμός και η παρότρυνση του κοινού για την πρόληψη και μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων με θύματα νέους, την ασφαλή μετακίνηση των παιδιών και την προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον πολιτισμού και ασφάλειας στο δρόμο.

ΑΠΟΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Τρία δευτερόλεπτα απροσεξίας αρκούν για το μοιραίο

Τρία δευτερόλεπτα… Τρία δευτερόλεπτα είναι ο χρόνος που περνά απλώς και μόνο για να κλείσουμε και να ανοίξουμε τα μάτια μας τρεις φορές. Τρία δευτερόλεπτα διαρκεί ένας απλός εναγκαλισμός. Τρία δευτερόλεπτα είναι το χρονικό θεμέλιο της συνειδητής εμπειρίας.

Κι όμως, τρία δευτερόλεπτα ελλιπούς συγκέντρωσης στο οδόστρωμα αρκούν για την πρόκληση ενός τροχαίου δυστυχήματος, συχνά θανατηφόρου. Μελέτες αναφέρουν ότι στο 80% σχεδόν των τροχαίων συμβάντων, καθώς και στο 65% των «παρ' ολίγον» τροχαίων δυστυχημάτων (near misses), ο οδηγός, για διάφορους λόγους, είχε ελλιπή προσοχή στην οδήγηση τα τελευταία τρία δευτερόλεπτα πριν το συμβάν.

Στατιστικά στοιχεία στην Ελλάδα και ανά τον κόσμο αποκαλύπτουν ότι η απόσπαση προσοχής συγκαταλέγεται στους βασικότερους παράγοντες εμπλοκής σε τροχαία δυστυχήματα με αυξητικές τάσεις. Στην Ελλάδα, η αφηρημένη οδήγηση ευθύνεται για την πρόκληση του 35% των τροχαίων, ενώ στην Αμερική συνιστά την πρώτη αιτία θανάτου των εφήβων ηλικίας από 15 έως 20 ετών σε ποσοστό 25%.

Στους ευρωπαϊκούς δρόμους, σκοτώνονται πάνω από 1.100 παιδιά κάτω των 15 ετών και 100.000 τραυματίζονται κάθε χρόνο. Παγκοσμίως, τα παιδιά που πεθαίνουν από τροχαία αποτελούν το ένα πέμπτο των 1,3 εκατομμυρίων ανθρώπων που χάνονται στην άσφαλτο.

Η οδήγηση είναι μία διαδικασία, την οποία δεν πρέπει να αντιμετωπίζουμε αψήφιστα. Πρόκειται για μια σύνθετη δραστηριότητα κατά την οποία υπολογίζεται ότι για κάθε 1,5 χιλιόμετρο ο οδηγός παίρνει περίπου 20 αποφάσεις. Οποιαδήποτε καθυστέρηση στο χρόνο αντίδρασης του οδηγού μπορεί να έχει δυσάρεστη κατάληξη τόσο για τον οδηγό όσο και για τους εμπλεκομένους. Για το λόγο αυτό, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η συγκέντρωση και η ηρεμία.

Η απόσπαση της προσοχής κατά την οδήγηση μπορεί να οφείλεται σε παράγοντες εντός και εκτός του οχήματος. Οι βασικότεροι από αυτούς είναι:

·         η χρήση κινητού τηλεφώνου (συνομιλία, ανάγνωση και γραφή σύντομων μηνυμάτων)
·         η κατανάλωση φαγητού και ποτού
·         το κάπνισμα
·         η απόσπαση προσοχής από διαφημιστικές πινακίδες
·         η ενασχόληση με συσκευές μέσα στο όχημα (π.χ. χρήση συστήματος πλοήγησης, αλλαγή cd, ρύθμιση ραδιοφώνου κ.ά.),
·         η δυνατή μουσική
·         η έντονη συζήτηση με συνεπιβάτες εντός του οχήματος και
·         η αλληλεπίδραση με τα παιδιά στο πίσω κάθισμα.
Ενώ για ένα τροχαίο ατύχημα απαιτούνται ελάχιστα δευτερόλεπτα, τα σημάδια που αφήνει σε εκείνους που μένουν πίσω είναι ανεξίτηλα. Αποκλειστική ευθύνη της πολιτείας; Εμείς τι κάνουμε για την αποφυγή τους;

Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν παγκόσμια μάστιγα και για την αντιμετώπιση τους πρέπει να συμβάλλουμε όλοι με συλλογικές και ατομικές δράσεις στην πρόληψη και τη μείωσή τους. Γονείς και καθηγητές αποτελούν τους πρώτους υπεύθυνους για την εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των νέων σε

ζητήματα Κυκλοφοριακής Αγωγής και Ασφάλειας. Ειδικά το σχολείο, το οποίο συνιστά τη δεύτερη οικογένεια του παιδιού, οφείλει να αφυπνίζει το αίσθημα ευθύνης και την κριτική σκέψη των παιδιών στο κρίσιμο θέμα της οδηγικής συμπεριφοράς. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν με τη συμπεριφορά τους να διαμορφώσουν στα παιδιά μια θετική στάση για την Οδική Ασφάλεια και να γίνουν εκείνοι το καλύτερο παράδειγμα.

Όσο για την Πολιτεία, τα μέτρα αντιμετώπισης της απόσπασης της προσοχής του οδηγού οφείλουν να συμπεριλάβουν την αυστηρή και διαρκή επιβολή κανόνων κυκλοφορίας, εκστρατείες ενημέρωσης των οδηγών και προγράμματα για συγκεκριμένες κατηγορίες οδηγών (π.χ. νέοι οδηγοί, συχνοί παραβάτες κτλ.). Οι τεχνολογικές βελτιώσεις προς την κατεύθυνση ενός πιο εργονομικού σχεδιασμού των συσκευών εντός του οχήματος παρουσιάζουν ραγδαία πρόοδο. Ωστόσο, παρά την ευκολία την οποία μπορεί να παρέχουν οι βελτιώσεις αυτές στον οδηγό, εξίσου σημαντικός είναι και ο έλεγχος των επιπτώσεών τους στην οδηγική του ασφάλεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια: