Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2012

Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας - «Η Εικονική Πραγματικότητα»

Η ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Αρκετοί από εμάς έχουμε συνδυάσει τα παιδικά μας χρόνια με το παιχνίδι στις αυλές των σπιτιών, τα παιχνίδια στο πάρκο, τις βόλτες με τα ποδήλατα ενώ άλλοι με τα ομαδικά επιτραπέζια παιχνίδια. Η εποχή που διανύουμε όμως, φέρνει στο φώς, μία άλλη μορφή απασχόλησης στις ελεύθερες ώρες των παιδιών και σε αρκετές περιπτώσεις των ενηλίκων. Τα νέα ηλεκτρονικά παιχνίδια της κονσόλας και του υπολογιστή έχουν κερδίσει ένα μεγάλο κομμάτι θαυμαστών με αρκετές ώρες ενασχόλησης τους με αυτά. Η μορφή της ψυχαγωγίας στον 21ο αιώνα φαίνεται να έχει αλλάξει ριζικά. Η εικονική
πραγματικότητα ήρθε να φέρει νέους τρόπους ψυχαγωγίας. Στην ουσία, με την χρήση της
εικόνας και του ήχου, δημιούργησε μία πλασματική πραγματικότητα, στην οποία ο χρήστης-
καταναλωτής, απομονώθηκε με την ψευδαίσθηση όμως πως ζει μέσα σε ένα υπαρκτό
περιβάλλον.
Πολλές φορές μάλιστα, επιλέγουμε να δωρίσουμε στα παιδιά μας, ή στα παιδιά συγγενών και φίλων ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι ή ακόμα και μία ταινία που μας έχουν ζητήσει τα ίδια. Είναι σημαντικό όμως, να είμαστε ενημερωμένοι, για το ηλικιακό κοινό που απευθύνεται ένα παιχνίδι ή ακόμα περισσότερο για το περιεχόμενο του. Για το λόγο αυτό, το Πανευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφόρησης για τα Ηλεκτρονικά Παιχνίδια (Pan European Game Information), επιμελήθηκε και δημιούργησε το σύστημα PEGI. Η κύρια μέριμνα του συστήματος αυτού είναι να μπορούν τα παιδιά και οι γονείς παράλληλα, να επιλέγουν παιχνίδια με βάση την ηλικιακή τους κατανομή ανάλογα πάντα με το περιεχόμενο κάθε παιχνιδιού τόσο στην Ελλάδα όσο και στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες.
Συγκεκριμένα, το σύστημα PEGI ορίζει 5 ηλικιακές διαβαθμίσεις για να αναγνωρίζεται σε πιο
κοινό απευθύνεται η ταινία, το ηλεκτρονικό παιχνίδι κα ανάλογα με το περιεχόμενο τους : 3+, 7+, 12+, 16+, 18+ και οι οποίες θα πρέπει να αναγράφονται εμφανώς στη μπροστινή ή πίσω όψη της συσκευασίας του παιχνιδιού
Ταυτόχρονα, η επιλογή των ηλικιακών διαβαθμίσεων, αιτιολογείται με τα εικονίδια που εμφανίζονται στη πίσω όψη της συσκευασίας, και αναφέρουν το περιεχόμενο κάθε ταινίας ή παιχνιδιού. Με απλά λόγια, θα μπορεί ο καταναλωτής προτού αγοράσει το παιχνίδι να εντοπίσει αν αυτό περιέχει σκηνές βίας, ρατσισμού, φόβου, ναρκωτικών κα. Προσοχή όμως, καθώς μπορεί να συναντήσουμε παιχνίδια με παραπάνω από ένα χαρακτηρισμό. Συγκεκριμένα :
περιεχόμενο με χυδαία γλώσσα
Περιεχόμενο με τζόγο
περιεχόμενο με διακρίσεις
Περιεχόμενο με σεξ
Περιεχόμενο με ναρκωτικά
Περιεχόμενο με βία
Περιεχόμενο με φόβο
Περιεχόμενο με δυνατότητα on line χρήσης
Ειδικά όσον αφορά την ενασχόλησή τους με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια :
⇒ Λειτουργούμε με τον ίδιο τρόπο όπως και με την πλοήγηση τους στο διαδίκτυο, βάζοντας κανόνες για την ώρα και τη διάρκεια που μπορούν να αφιερώσουν στα παιχνίδια του υπολογιστή
⇒ Πριν προβούμε στην αγορά κάποιου παιχνιδιού ηλεκτρονικού υπολογιστή, φροντίζουμε να ελέγξουμε την ηλικία που απευθύνεται το συγκεκριμένο παιχνίδι αλλά και το περιεχόμενο του παιχνιδιού ή της ταινίας
⇒ Προτιμούμε να ανακαλύψουμε πρώτοι εμείς πριν από τα παιδιά τον τρόπο με τον οποίο παίζεται το συγκεκριμένο παιχνίδι και τις παγίδες που ενδεχομένως μπορεί να κρύβει για την ψυχική υγεία των παιδιών
⇒ Ελέγχουμε το ηλεκτρονικό παιχνίδι να μην είναι βίας καθώς μπορεί να διαταράξει και να επηρεάσει το χαρακτήρα του παιδιού
⇒ Σε περίπτωση που το παιδί μας επιμένει σε ένα παιχνίδι που δεν απευθύνεται στην ηλικία του, προσπαθούμε μέσα από τη συζήτηση να του εξηγήσουμε τις επιπτώσεις που μπορεί να προκαλέσει στον χαρακτήρα του
⇒ Ερευνούμε τι υπηρεσίες μπορεί να προσφέρονται μέσω του συγκεκριμένου παιχνιδιού πριν τις εντοπίσει το παιδί μας
⇒ Αν το συγκεκριμένο παιχνίδι απαιτεί την καταχώρηση λογαριασμού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προτιμούμε να καταχωρήσουμε το δικό μας και όχι του εφήβου
Τα διαδικτυακά παιχνίδια:
Στο εμπόριο μπορούμε ακόμα να εντοπίσουμε παιχνίδια τα οποία συνδυάζουν παίκτες από όλο
τον κόσμο. Τα λεγόμενα «on-line παιχνίδια» επιτρέπουν σε ένα παίκτη από την Ελλάδα να παίζει μαζί ή ενάντια με ένα παίκτη από την Ολλανδία για παράδειγμα με τη χρήση του διαδικτύου.
Για να γίνει αυτό, ο χρήστης πρέπει να είναι συνδεδεμένος στο διαδίκτυο, και να έχει αγοράσει
ένα αντίστοιχο παιχνίδι ή μπορεί ακόμα να έχει επισκεφτεί και μία ιστοσελίδα που παρέχει
αντίστοιχα παιχνίδια δωρεάν ή με την αγορά τους μέσω πιστωτικής κάρτας.
Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα, οι παίκτες μπορούν να συνομιλούν μεταξύ τους, να
ανταλλάσουν φωτογραφίες και αρχεία. Οι κίνδυνοι όμως που επιφυλάσσουν είναι ιδιαίτερα
ανησυχητικοί.
Συγκεκριμένα, τα παιχνίδια αυτά μπορεί να κρύβουν ακατάλληλο περιεχόμενο και να απευθύνονται σε ηλικιακές διαβαθμίσεις που δεν είναι σωστές. Ταυτόχρονα μπορεί να προτρέπουν τον χρήστη να επισκεφτεί άλλες ιστοσελίδες μέσω των λεγόμενων «links» ή αλλιώς υπερσυνδέσεων οι οποίες είναι παράνομες ή ακατάλληλες. Επίσης, η ανταλλαγή προσωπικών στοιχείων είναι ανεξέλεγκτη μεταξύ των παικτών. Τέλος, οι επιπτώσεις που μπορεί να έχει ένα τέτοιο παιχνίδι στον χαρακτήρα ενός ανηλίκου ειδικά, είναι ανησυχητικές.
Για τους προαναφερόμενους λόγους,
ενημερώνουμε τους χρήστες on line παιχνιδιών για τους κινδύνους που κρύβονται και τους προτρέπουμε να μην εκθέτουν τα προσωπικά τους στοιχεία.
 Τους προτρέπουμε να μην οργανώνουν συναντήσεις με παίκτες που δεν γνώριζαν από πριν
Τους ωθούμε να καταγγέλλουνε τα παιχνίδια που έχουν περιεχόμενο βίας, ρατσισμού
και ακατάλληλου περιεχομένου.
Ειδικά για τους ανήλικους χρήστες, ελέγχουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα τα παιχνίδια με τα οποία ψυχαγωγούνται και τους παρακαλούμε να διακόψουν τη χρήση του παιχνιδιού σε περίπτωση που αυτό δεν αρμόζει στην ηλικία τους.

Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας
Ιουλιανού 28, 104 33 Αθήνα
Τηλ. 210 88 17 730
Φαξ 210 88 17 784
E-mail info@eeke.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: